Husk lige riven
Spejdermøde søndag den 10. december 10-14 plus juleafslutning 14-15
Kære spejdere og spejderforældre
Efterår er blevet til vinter, bladene er faldet fra træerne og den første sne er faldet. Søndag den 10. december har spejderne aktiviteter for hele familien. Mens minierne går tur og junior og trop er på det traditionsrige byløb, har vi nemlig brug for 12-14 frivillige forældre, der vil give en hånd med og samle blade i kirkens have. Spejderne hjælper også til, men der er mange blade og for at komme i mål, har vi brug for forældrenes hjælp.
På doodlen kan forældre tilmelde sig tidsrummet 10-12 eller 12-14. Der er brug for 6-8 forældre i hvert tidsrum. Passer det bedst, når du afleverer? (minierne skal afleveres i kirken) eller passer det bedst når du henter? (alle skal afhentes i kirken). Medbring selv handsker og redskaber.
Passer det ikke at samle blade, er det også muligt at melde sig til at lave æbleskiver eller pandekager, som spejdere og forældre spiser sammen i kirken fra klokken 14-15, hvor vi ønsker hinanden en god jul.
Minierne skal gå en tur og lære at begå sig i trafikken. Hvad betyder trafikskiltene og hvordan er man sikker i trafikken. Undervejs indsamles det affald, der ligger og flyder. Tilbage i kirken sorteres affaldet og vi skal lære om hvor lang tid det tager at nedbryde de forskellige ting.
Tag gerne en gul vest ud over uniformen.
Mødested for minierne: Klokken 10 i den danske kirke
Junior og trop skal på det traditionsrige byløb, hvor de bl.a. skal forbi julemarkedet på Place Sct. Catherine. Spejderne inddeles i mindre grupper og skal selv tage rundt med offentlige transportmidler. Juniorerne bliver 'skygget' af en leder. Spejderne skal medbringe metrokort eller penge til billetter (5 EUR).
Mødested for junior og trop: Klokken 10 i Parc Cinquantennaire under buen
Klanen er velkommen i kirken.
Alle slutter i kirken til gløgg og æbleskiver/pandekager fra 14-15.
Spejderne skal medbringe madpakke og drikkedunk, bære uniform og tørklæde og være klædt efter vejret. Husk sangbogen og tag gerne en nissehue på.
Tilmelding via denne doodle: https://doodle.com/poll/9ywuk2p9ryfbbtu7
På spejderledernes vegne
Rikke E og Flemming
Næste spejdermøde finder sted søndag den 21. januar fra 10-14.
Spejderaktiviteter på julemarkedet
Kære spejdere og spejderforældre
På lørdag den 25. november afholder Den danske Kirke i Bruxelles sit årlige julemarked på Den skandinaviske skole i Waterloo fra 10-17.
Spejderlederne stiller telt op uden for, og der vil være bål og mulighed for at lave snobrød. Det er ikke et traditionelt spejdermøde, men spejdere og alle andre er hjertelig velkomne til at kigge forbi, snitte en pind og bage et snobrød.
Kom i uniform og tørklæde. Husk dolk til at snitte snobrødspinde med. Og husk også at være klædt på til at være udendørs.
Vel mødt!
Bedste hilsner
Spejderlederne (Trine, Jesper, Ane og Rikke E)
Spejdermøde søndag den 12. november kl. 10-14.00
Poll om sommerlejr 2018
Spejderweekend den 7-8 oktober
- Sovepose, pudebetræk samt lagen og nattøj
- Indendørssko, sutsko eller lign. som er nemme at komme i og ud af
- Tandbørste og -pasta, shampoo, kam/børste og håndklæde
- Spejderuniform og tørklæde, kniv, knobs-reb og sangbog
- En god lommelygte
- Påklædning efter vejret, støvler en varm trøje, jakke, eventuelt regnfrakke; vi skal være udenfor hele dagen og en del om aftenen
Spejdermøde søndag den 24. september kl. 10-14.00
Sæsonstart søndag den 10. september 10-14
Forældre til de yngste spejdere er velkommen til at blive helt frem til afslutningen kl 14.
Uniform, bælte, dolk m.v. kan købes hos Spejdersport i DK. Husk at du får 10 % rabat, hvis du nævner, at du er medlem af de danske spejdere i Bruxelles. For de yngste spejdere, er det vigtigt, at dolken er alderssvarende.
Vi mangler et gult spejdertelt
I den kommende weekend skal vi på telttur, og vi mangler et gult spejdertelt. Det er sikkert kommet hjem til en af jer i forbindelse med vores sidste lejr.
Ligger du inde med det sidste telt, så skriv til mig, da vi skal bruge teltet til weekendens lejr?
Min email er: iamflemming@gmail.com
Mvh. Flemming
Telttur 17.-18. juni 2017
Kære spejdere og spejderforældre
I weekenden 17.-18. juni tager alle spejdergrupperne på telttur ved
Winner
Winnerstraat 40
3900 Overpelt
Minier, Trop og Klan skal sove i telt. Juniorerne skal sove i bivuak.
Sædvanen tro starter vi lørdag klokken 12 og slutter søndag klokken 12.
Når den medbragte madpakke er spist efter ankomsten lørdag, skal der sættes lejr op og bygges køkken og spiseplads. Der laves mad over bål, som indtages før natteløbene. Dagen slutter med sang og snobrød ved lejrbålet.
Søndag startes med morgenmad hvorefter lejren brydes ned igen.
Junior, Trop og Klan har fokus på pionerarbejde og forberedelser til sommerlejren. Der skal bl.a. tegnes en indgangsportal.
Minierne skal snitte pinde til snobrødsbagning i kirken til Skt. Hans, og dem, der ikke har knivmærket, skal prøve at få det. Der er også planlagt kompaslege m.v.
Alle skal medbringe:
- Sovepose, underlag samt varmt nattøj
- Påklædning efter vejret, eventuelt regnfrakke, varm trøje og jakke, gode sko/vandrestøvler, skiftetøj, solhat/solcreme
- Tandbørste, håndklæde m.m.
- Tallerken, bestik, krus, viskestykke
- Madpakke og drik til lørdag frokost
- Uniform, sangbog, dolk, knobreb og kompas
Pris: det koster 35 EUR pr. spejder, som betales ved ankomsten
Kage/frugt: tag meget gerne kage eller frugt med, så der er noget at styrke sig på lørdag eftermiddag og søndag formiddag
Doodle: tilmelding foregår hurtigst muligt, og senest onsdag den 14. juni, via denne doodle: http://doodle.com/poll/762ibg76ue8x98kg
Vi glæder os til en weekend med masser af sjov, samvær og spejderaktiviteter!
På vegne af spejderlederne
Kim, Mette, Flemming, Claus, Thomas og Rikke E
Cykeltur for minispejdere søndag den 14. juni fra 10-14
Weekendlejr den 13-14 maj for junior-, trop- og klanspejdere
- Sovepose, pudebetræk samt lagen, nattøj
- Indendørssko
- Påklædning efter vejret, eventuelt regnfrakke, trøje og jakke, gode sko
- Tandbørste, håndklæde m.m.
- Madpakke og drik til lørdag frokost
- Cykel i god stand, pumpet, sædet justeret osv,
- Sovepose, underlag samt varmt nattøj
- Påklædning efter vejret, eventuelt regnfrakke, varm trøje og jakke, gode vandrestøvler
- Tandbørste, håndklæde m.m.
- Tallerken, bestik, krus, viskestykke
- Madpakke og drik til lørdag frokost
- Pak det i en rygsæk, da du selv skal bære det
De BrinkBosbergen 1
*** Svarfrist senest torsdag aften *** Vigtigt information omkring sommerlejren
Vigtigt information omkring sommerlejren
Spejdermøde søndag den 2. april 10-14 for minier og juniorer - denne gang med doodle :-)
Kære spejdere
Vi mødes på søndag kl. 10.00 på de Kluis. Denne weekend moedes klan, storspejdere og bjørnebanden (se anden doodle) på De Kluis - og vi samler derfor mini og resten af junior spejderne samme sted søndag fra 10-14 - hvor vi slutter af i samlet flok med alle de danske spejdere.
Vi skal øve knob og besnøringer og bygge stridsvogne.
Spejdermøde søndag den 2. april 10-14 for minier og juniorer
Kære spejdere
Vi mødes på søndag kl. 10.00 på de Kluis. Denne weekend moedes klan, storspejdere og bjørnebanden (se anden doodle) på De Kluis - og vi samler derfor mini og resten af junior spejderne samme sted søndag fra 10-14 - hvor vi slutter af i samlet flok med alle de danske spejdere.
Vi skal øve knob og besnøringer og bygge stridsvogne.
Invitation til Scout Camporee Belgium 2017 lørdag den 1. april - søndag den 2. april
- Sovepose og underlag, varmt nattøj
- Påklædning efter vejret, varm trøje og jakke, gode støvler
- Tandbørste, håndklæde m.m.,
- Tallerken, bestik, krus, viskestykke
- Madpakke og drik til lørdag frokost
- Pak det gerne i en rygsæk
Spejdermøde søndag den 19. marts 10-14
Husk at tilmelde dig sommerlejren sidste dag den 22. februar
Weekendtur 11.-12. februar
Kære spejdere og spejderforældre
Lørdag og søndag den 11.-12. februar er der weekendtur i de Kluis. Adressen er De Kluis 1, 3051 Sint-Joris-Weert. Weekenden starter lørdag klokken 12 og slutter søndag klokken 12. Forældre er hjertens velkomne søndag klokken 10, hvor der afholdes generalforsamling. Vi håber at I møder talrigt op!
Spejderne skal udforske naturen og træne færdigheder udi kompas, knop m.v.
Mini'erne skal pynte fastelavnstønder og fokusere på hvad det vil sige at være en god ven.
Junior, trop og klan skal sy bålkapper. Juniorer skal lære at genkende træer og trop skal tage drama-mærket og vil i den forbindelse stå for underholdningen lørdag aften.
Som altid er der lagt op til masser af spejderaktiviteter, frisk luft, sjove og lærerige oplevelser.
Forældre, der vil bidrage med at bage kage eller købe frugt til eftermiddagsmad og formiddagsmad, melder sig til på doodlen. Tak på forhånd!
Pakkeliste – alt dette SKAL spejderne medbringe:
Skiftetøj
Nattøj
Indendørs sko
Udendørs sko, der er gode at gå i (= IKKE ballerina!)
Varm trøje/jakke
Regntøj/gummistøvler
Toilettaske (tandbørste og tandpasta især)
Håndklæde
Sovepose
Sovedyr - hvis der er nogen, der har brug for det
Lagen
Pudebetræk
- de sidste to ting er vigtige at huske af hensyn til centrets puder og madrasser.
Desuden naturligvis uniform, tørklæde, sangbog, dolk, kompas, knobreb og lommelygte.
Husk at skrive navn i, særligt på tørklæder som alle har.
Prisen for weekendturen er 35 EUR pr spejder, som betales ved ankomst.
Husk at kirken afholder Fastelavn søndag klokken 14. Se mere på www.dankirke.be
Tilmeld dig via denne doodle senest onsdag den 8. februar http://doodle.com/poll/hayn5w5b9qzavrmx
På vegne af spejderlederne
Mette, Trine, Rikke og Rikke
Aflysning af minispejdernes møde søndag den 5. februar
Traditionen tro pynter mini'erne fastelavnstønderne til Kirkens fastlavnsarrangement og disse forberedelser bliver i stedet integreret i aktiviteterne under weekendturen, den 11.-12. februar.
Det er mig en glæde at indbyde dig til årets generalforsamling for De Danske Spejdere i Bruxelles.
Generalforsamlingen finder sted søndag den 12. februar kl. 10.30 på De Kluis, Kluis 1, 3051 St.-Joris-Weert.
Den foreløbige dagsorden kan findes ved at følge dette link:
https://drive.google.com/file/d/0B9igu8vn0KR8T1FqWmJRSklOQ1k/view?usp=sharing
Eventuelle forslag til dagsordenen skal være mig i hænde senst torsdag den 9. februar 2017.
Kom til generalforsamlingen og støt op om spejderarbejdet!
Har du ikke fået læst referatet fra sidste generalforsamling, så kan du finde det her:
https://drive.google.com/file/d/0B9igu8vn0KR8SGVwa1BOdzFRWWs/view?usp=sharing
Har du tid og lyst til at investere kræfter i den danske spejderbevægelse i Bruxelles og i dine børn, så søger vi efter nye kræfter.
De bedste spejderhilsner
Hanne Pindstrup
Mærke konkurrence – Design et mærke til vores 2017 Scout Camporee
Til alle "store juniorer", storspejdere og klan
I april 2017 afholdes en fælleslejr i De Kluis med deltagelse fra flere forskellige spejdergrupper af forskellig nationalitet, alle fra Bruxelles.
Til denne lejr skal vi have et mærke og du er meget velkommen til at komme med dit forslag til hvordan sådan et mærke skal se ud.
Mærke konkurrence – Design et mærke til vores 2017 Scout Camporee
Vi har brug for dit kreative geni til at designe et mindeværdigt mærke til vores første fælleslejr med andre internationale spejdergrupper fra Bruxelles.
Temaet er "Nationer i Belgien"
Den person, hvis design bliver udvalgt, får æren af, at hans/hendes arbejde bliver en del af mærket og delt ud til alle deltagere.
Glem ikke at udfylde dit navn, alder og gruppe på dit design. Du skal returnere dit design inden d. 20. januar 2017.
Du kan tegne dit design i hånden eller gøre det på en computer.
Du kan tegne en firkant, et rektangulær eller rundt mærke inden for firkanten(maks. mål 10cmx10cm). Sørg for at dit design passer inden for maks. målene
også når du bruger en computer.
Hold designet forholdsvis enkelt, eftersom det kan være nødvendigt at reducere størrelsen på mærket, hvilket indebærer at mindre detaljer kan gå tabt. Hold også antallet af farver på maksimum seks forskellige farver.
Navnet "Scout Camporee Belgien 2017" vil blive tilføjet rundt kanten af mærket. Du behøver ikke tilføje dette på dit design.
Aflever eller e-mail din designs til din leder. Du må gerne bruge denne mailadresse.
Hvis du sender via e-mail skal du gemme dit design som en jpeg fil.
Held og lykke!
Bedste hilsner
Spejderlederne
Stjerneløb søndag den 22. januar 2017
Kære alle
Rigtig godt nytår! Vi håber I har nydt en skøn og afslappet juleferie!
Søndag den 22. januar fra kl. 11 til ca. kl. 15 vil Klanspejderne gerne se alle spejdere til Stjerneløb ved ishuset i Bois de la Cambre (Kiosque du Bois de la Cambre 50.806640,4.378293).
Stjerneløbet er en god dag med løb, hvor alle konkurrerer mod hinanden på blandede hold (minier, juniorer og storspejdere) omkring nogle discipliner, hvor alle på holdet er vigtige til hver sin tid.
Der er præmier til de hold, der klarer sig bedst.
Husk at medbringe madpakke og drikkedunk (gerne noget varmt at drikke), tøj tilpasset vejret (regntøj og vandtætte, gode sko), knobbånd, lidt papir, en blyant/kuglepen og evt. kniv og kompas.
Hvis man som forældre har lyst til at bidrage med en kage, er det meget velkomment. Skriv det gerne i nedenstående doodle.
Tilmelding på nedenstående doodle senest onsdag d. 18. januar nødvendig af hensyn til holdopstilling.
http://doodle.com/poll/
Velmødt!
Klanen
Tilmelding til sommerlejren 22 - 30 juli 2017 i Danmark
Kære 3. års minispejdere, juniorspejdere, tropsspejdere, seniorspejdere og spejderledere
Nu er tiden igen kommet til at tilmelde sig årets bedste spejdersommerlejr. I år tager vi på Spejdernes Lejr 2017 i Danmark med 40.000 deltagere fra ind- og udland.Spejdernes Lejr er Danmarks største spejderlejr. Lejren er arrangeret af de fem spejderkorps: KFUM-Spejderne i Danmark, De Grønne Pigespejdere, Det Danske Spejderkorps, Danske Baptisters Spejderkorps og Dansk Sydslesvigsk Spejderkorps og bliver afholdt den 22. juli til den 30. juli 2017 på Kær Vestermark ved Sønderborg.
Visionen for Spejdernes Lejr 2017 er: “Vi sætter spor”. Lejren vil fokusere på at udvikle deltagerne, så de sætter spor i sig selv, hinanden og omverdenen. Du finder mere om lejren her: http://spejderneslejr.dk/da/praktisk-information
Turen koster €375 og omfatter aktiviteter samt fælles rejse til/fra lejren fra Københavns Hovedbanegård eller ankomst/afgang direkte fra/til lejren.
Du skal tilmelde dig senest 22. februar på dette link: http://doodle.com/poll/ewg8i4b56d7ddb49
samt betale deltagergebyret til konto: BE92 3631 4493 5723 senest den 15. marts.
Vi skal kende spejdernes fødselsdato: Skriv det ind i kommentar feltet.
Lejrens program er endnu ikke fastlagt, men der tilbydes en masse aktiviteter og mulighed for bl.a for at møde 40.000 andre spejdere fra Danmark og andre steder. Det bliver helt sikkert også strålende solskin og hygge, gallamiddag og lejrbål, hejk med overnatning, lejrliv og pionerarbejde, samt badning og kolde brusebade.
Vi får også brug for nogle tanter (forældre), som vil med på lejren. Først til mølle, dvs. de første tanter, der melder sig, kommer med gratis. Derefter bliver der en delvis selvfinansiering for tanter på €200, da vi skal betale fuld pris for hver deltager på lejren.
Med spejderhilsen
Spejderlederne