Kontakt os

Aktivitetsplan for spejderåret

Organisation

Generalforsamling og regnskab

Ekstra besked til minispejderne på søndag

Kære minispejdere og forældre


Minispejderne skal lege pakkeleg og bedes derfor medbringe en gave til ca. 3 EUR på søndag. Har du en nissehus, så tag den gerne på, så vi rigtig kan jule.

Vi glæder os til at se jer!

Spejderlederne

Spejdermøde på søndag den 11 december kl. 10 - 14.00

Kære spejdere,

Nu nærmer vi os det sidste spejdermøde inden jul.

Vi mødes næste søndag kl. 10.00 som sædvanligt og skal alle (men ikke klanen) hentes igen kl. 14.00 i Den Danske Kirke. Mødestedet er forskelligt for grupperne!

For minispejderne er mødestedet Den Danske Kirke, hvor de blandt andet skal bage småkager.

For junior- og tropsspejdere er mødestedet Parc Cinquantaire, under buen. De skal på et byløb, hvor de skal ind omkring julemarkedet i Bruxelles og de skal selv tage offentlig transportmidler. Dog følger der en voksen med juniorspejderne. 

Er du en forældre, som gerne vil deltage som 'skygge', så skriv dig på Doodlen. Så kan vi nemlig sende spejderne afsted i mindre grupper.

Junior- og tropsspejderne skal huske STIB-kort (alternativt penge til / to metro-billetter, hvis de ikke har et STIB-kort), lommepenge og madpakke.

Junior- og tropsspejderne slutter også i Den Danske Kirke, hvor vi spiser pandekager og får noget varmt at drikke. Husk tøj der passer til vejret samt vandrersko!

Klanspejderne mødes og slutter hos Karen, som kontakter dem i en særskilt mail.

Skriv jer ind på denne Doodle: 
http://doodle.com/poll/a8hs34yf5rsxb7p7

Med venlig hilsen
Spejderlederne

Spejdermøde søndag den 11. december

Kære spejdere og spejderforældre

På søndag den 11. december er der spejder igen. Vi mødes kl. 10.00 som sædvanligt og skal alle hentes igen kl. 14.00 i Den Danske Kirke. Mødestedet er forskelligt for grupperne! Men alle skal huske madpakke og drikkedunk.


For minispejderne er mødestedet Den Danske Kirke, hvor de blandt andet skal bage småkager. Der vil også være pakkeleg og hver spejder skal derfor medbringe en gave til ca. 3 EUR. Har du en nissehue, så tag den gerne på.

For junior- og tropsspejdere er mødestedet Parc Cinquantaire under buerne. De skal på et byløb, hvor de skal ind omkring julemarkedet i Bruxelles og de skal selv tage offentlige transportmidler. Dog følger der en voksen med juniorspejderne.

De skal huske STIB-kort (alternativt penge til / to metro-billetter, hvis de ikke har et STIB-kort), lommepenge og madpakke.

Junior- og tropsspejderne slutter også i Den Danske Kirke, hvor vi spiser pandekager og får noget varmt at drikke. Husk tøj der passer til vejret samt vandresko!

Klan spejderne mødes og slutter hos Karen, som kontakter dem i en særskilt mail.

Skriv jer ind på denne Doodle:http://doodle.com/poll/fu9h4ha82zd92p4g

Bedste hilsner
Spejderlederne

Operation Dagsværk på lørdag den 3. december

Kære junior-, trops- og klanspejdere,

På lørdag den 3. december er det operation dagsværk, dagen hvor vi giver en hånd og indsamler penge til vores sommerlejr. Vi har fået to jobs, henholdsvis at fjerne blade fra Den Danske Kirkes have samt at rydde et lagerrum.

Vi mødes i Kirken kl. 9.00 og slutter kl. 13.00. Har du kun et par timer er det helt OK at være der enten 9-11.00 eller 11-13.00.

Husk madpakke/drikke og praktisk tøj gerne med arbejdshandsker og en løv/græs/blad rive.

Skriv dig på denne Doodle: http://doodle.com/poll/p3rzp4yn73ncv6v6

Denne aktivitet er ikke for minispejdere.

Vi ses på lørdag
Spejderlederne

Indkaldelse til lørdagens spejdermøde på julemarkedet

Kære spejdere, forældre og spejderledere

 

På lørdag den 19. november afholdes julemarkedet igen på den Skandinaviske Skole i Waterloo. Også denne gang deltager spejderne med sjove aktiviteter. Der bliver selvfølgelig tid til at besøge, smage og prøve de mange andre tilbud og aktiviteter på julemarkedet.

 

I år vil vi bla. bage snobrød, lave skumfiduser med Marie kiks, sælge kage, lave ansigtsmaling, fortælle historier for børn i teltet samt lave små træplader med brændt mønster eller navn.

 

Mini- og juniorspejdere

Som mini- og juniorspejder skal man medbringe sine forældre til en begivenhedsrig dag.

 

Storspejdere og spejderledere

Storspejderne, klanspejderne og spejderlederne tilmelder sig via denne Doodle:  http://doodle.com/poll/k539k65vkunu8yvd

 

Man kan melde sig til flere 'vagter' !

 

Kager

Som led i indsamlingen til sommerlejren 2017, "Spejdernes lejr" sælger spejderne kage på julemarkedet. Vi vil derfor være glade for at modtage kager fra forældre. Det kan du også skrive ind i Doodlen.

 

 

Med mange hilsner

Spejderlederne

 

 

Spejdermøde søndag den 23. oktober 10-14 i Wavre (9:45)

Kære spejdere og spejderforældre

Spejdermødet foregår i Adventure Parc i Wavre, hvor vi skal klatre i træer, teste vores balance og vende på hovedet. Kom i god tid og senest 9:45, da aktiviteterne starter klokken 10. Adressen er Rue Sainte Anne 152, 1300 Wavre.

Medbring frokost og et sundt mellemmåltid. Drikkevarer må ikke medbringes, men skal købes på stedet. Udstyr lånes på stedet og sættes uden over tøjet. Husk sportssko og regnjakke, da aktiviteterne også gennemføres i regnvejr.

Spejderne skal huske uniform, tørklæde og sangbog. Dolk må ikke medbringes!

Udover klatreaktiviteterne vil tropspejderne tage fat på dramamærket og minierne sætte fokus på at være en god ven.

Prisen for denne aktivitet er:

16 EUR for børn på 5 og 6 år

20 EUR for børn på 7, 8 og 9 år

24 EUR for børn fra 10 år

Pengene skal betales kontant ved ankomst. Husk lige penge.

Tilmelding er obligatorisk og bindende. Sæt kryds i den spejder- og aldersgruppe, dit barn tilhører, så du betaler den korrekte pris. Tilmelding skal ske via denne doodle: http://doodle.com/poll/i4gm85xmpeidviqr hurtigst muligt og senest onsdag den 19. oktober klokken 12. Herefter er det ikke længere muligt at tilmelde sig, så vær opmærksom på denne deadline!

Bedste hilsner

Spejderlederne

Spejderweekend med fokus på jagt og natur

Kære spejdere og spejderforældre


Sæsonens første weekendtur finder sted i weekenden den 8.-9. oktober og indleder den nye sæsons tema "Vi sætter spor" med en række aktiviteter med fokus på jagt og naturforvaltning.


Vi mødes lørdag kl. 12 på følgende adresse:

Domaine de Palogne A.S.B.L.

1, rue de la Bouverie

4190 Vieuxville

Bemærk, at der er ca. halvanden times kørsel dertil.


Programmet indeholder et møde med en jæger med jagthund, opskæring og fælles tilberedning af et vildsvin og en fasan, rovfugleshow og diverse værksteder hvor spejderne bl.a. vil høre om jagt, vildt, jagtvåben og spor, samt lave smykker af gevir. Spejderne overnatter indendørs i to huse. Om aftenen er der fælles spisning, lejrbål og natvandretur. Arrangementet slutter efter fælles morgenmad og oprydning/rengøring søndag kl. 12.


Spejderne skal medbringe:

Madpakke og drikkedunk til frokost lørdag

Sovepose, lagen og pudebetræk

Toiletsager, håndklæde, nattøj og sovedyr

Uniform, tørklæde, dolk, sangbog, kompas og knobreb

Tallerken, bestik, krus og viskestykke

Regntøj, skiftetøj og gode sko

 

Forældre, der vil bidrage med kage og/eller frugt til lørdag eftermiddag og søndag formiddag er hjertelig velkomne til at gøre det. Noter det gerne i doodlen.


Pris for weekendturen er 40 EUR pr. spejder, som betales ved ankomst.


Bindende tilmelding senest mandag den 3. oktober klokken 20 på: http://doodle.com/poll/4byq6gta6ptzy6rn


Eventuelle spørgsmål kan sendes til: wwhuizing@yahoo.com

 

Bedste hilsner

Spejderlederne

Weekendtur 8.-9. oktober

Kære spejdere og spejderforældre

Husk at sætte kryds i kalenderen 8.-9. oktober, hvor der er spejderweekendtur med temaet jagt og naturforvaltning på programmet.

Weekenden afholdes på følgende adresse:

Domaine de Palogne A.S.B.L.
1, rue de la Bouverie
4190 Vieuxville

Der er ca. halvanden times kørsel dertil, så tænk gerne i at arrangere samkørsel.

Som altid starter weekendturen lørdag klokken 12 og slutter søndag klokken 12.

Flere info følger senere :-)

Varme solskinshilsner fra
Spejderlederne



Spejdermøde søndag den 11. september 10-14

Kære spejdere og forældre

Søndag den 11. september 10-14 afholdes årets første spejdermøde på græsplænen foran den skandinaviske skole i Waterloo.

Der startes med fællessang, spejderløfte og den traditionsrige oprykning, hvorefter mini-, junior-, trop- og klanspejdere har hver sit program (se mere nedenfor) indtil dagen afsluttes med farvel- og tak sang samme sted.

Der er mulighed for at købe startpakker hos Lars (kasserer). Priserne er: €25 for startpakken (tørklæde, sangbog og to mærker), €12 for tørklædet, €10 for sangbogen og hhv. € 2 og 1 for det belgiske og danske mærke til uniformen.

Uniform, bælte mv. kan købes hos Spejdersport i DK. Husk at sige, at du er medlem af de danske spejdere i Bruxelles så du får 10 % rabat. Dolken er en vigtig del af spejdernes udstyr. For de mindste spejdere er det særdeles vigtigt med en alderssvarende dolk!

Aktiviteterne foregår altid uden for, så spejderne skal møde påklædt efter vejret, have gode sko på og medbringe regntøj.

Der spises altid medbragt mad og drikke med mindre andet fremgår under spejdergruppernes eget program neden for.

Årets aktiviteter fremgår af oversigten, som du finder i øverste højre hjørne på spejderbloggen. Notér venligst alle årets aktiviteter i familiens kalender allerede nu. Ændringer kan forekomme og vil blive meddelt hurtigst muligt.


Minispejderne:

Minispejderne skal bage snobrød over bål og tale om, hvad det vil sige at være spejder. Desuden udnytter vi, at vi er udenfor i skoven. Vi skal lære om god opførsel i naturen og lave bladafstøbninger. Selvom vi bager snobrød, skal mini'erne også medbringe madpakke.


Juniorspejderne:

Juniorspejderne bl.a. lave bål og bestå bålprøve mærket, hvis de kan!


Tropsspejderne:

Tropsspejderne rystes sammen i nye patruljer, lave mad over bål, lave det traditionelle tropsdåbritual, synge sange, lege og lave små patruljedyster.

Medbring: krus, tallerken, bestik, viskestykke, sangbog, blyant og en lille blok samt tørklæde.

Klanspejderne:
For klanspejdere venter der en rigtig god udfordring og det er vigtigt at I alle sammen dukker op, da der er brug for hver og en af jer. I skal medbringe 20 euro og være iført påklædning til løbeaktivitet samt skiftetøj og håndklæde.

Vi glæder os til at se jer!

 

Tilmelding sker via denne doodle: http://doodle.com/poll/kc596dw2h2i4ybpg



Tjikker likker og spejderhilsner,


Spejderlederne

NYT fra Kandersteg og NY Facebook gruppe til De Danske Spejdere i Bruxelles

Kære forældre,

Alt er godt i Kandersteg! I dag høj sol og masser af aktiviteter med spejdere fra hele verden.

Vi har lavet en lukket Facebook gruppe, som vi sætter billeder op på. Den hedder De Danske Spejdere i Bruxelles. Kig efter os der!

Med venlig hilsen, ,
Spejderlederne

Vel ankommet til Kandersteg denne morgen

Kære forældre,

Vi er godt ankommet til Kandersteg, efter 10 timer i bussen. Nogle af spejderne fik sovet, lidt.

Alle er ved godt mod og alle har deltaget i opbygningen af vores lejr på trods af udbredt træthed. Vores nye telte har allerede vist sig at være præcis så gode, som vi håbede.

Vejret er bedre end i Bruxelles da regnen ind i mellem også holder op. Vejrudsigten er strålende, heldigvis.

Mange hilsner,
Spejderlederne

Kandersteg : vigtig information om udstyr til hike med overnatning

Kære spejdere og forældre,

afrejsen til Kandersteg nærmer sig med hastige skridt.

Som vi har meldt ud tidligere, skal vi på en 2-dages hike (vandretur) med overnatning i bjerghytte. På den 2-dages tur skal alle spejdere bære egen bagage  - det vil sige, at de skal have en rygsæk, der kan rumme udstyr til 2 dage og som er god at gå med.
I hytterne er der tæpper, så det er en god ide, at spejderne har en lagenpose (det kan også være et dynebetræk) med - den fylder og vejer meget mindre end en sovepose(soveposen skal selvfølgelig bruges i teltlejren).
Med til eget udstyr hører også drikkevand; spejdercentret anbefaler, at man medbringer 2 liter vand til turen. Derfor skal spejderne have 2 store (eller flere små) drikkedunke med til vand.

Vi anbefaler, at I læser pakkelisten igennem - husk særligt PAS og vandrestøvler, der er gået til.

Vi glæder os til en uges spejd med jer !

Lederne







Snobrød m.m. til Sankt Hans aften i Den Danske Kirke på torsdag

Kære spejderforældre,

Vi leder efter frivillige forældre, som hver vil lave en snobrødsdej eller købe syltetøj eller skumfiduer til Sank Hans festen i Den Danske Kirke torsdag aften i denne uge. 

Skriv dig venligst ind på denne Doodle: Doodle 

Med venlig hilsen
Spejderlederne

Vigtigt! Kajak- og weekendtur den kommende weekend

Kære deltagere på weekendens tur til Dinant og Lesse,


Som I allerede ved, mødes vi i morgen lørdag den 11. juni til en familieweekend ved Lesse med overnatning på en campingplads og fællesspisning og lejrbål.


Grundet den megen regn tidligere på ugen, har der været lukket for sejllads på Lessen til og med fredag. Som I kan forestille jer, har vi spændt fulgt udviklingen: Ifølge kajakudlejningen, er der åbnet i morgen, men sejllads er kun tilladt for voksne og børn fra 15 år.

Arrangementet med pattegrisen, campingpladsen med mere er økonomisk bindende for os - derfor har vi lavet en plan B, som stadig giver os de vigtigste ingredienser, nemlig godt humør og samvær i den skønne natur.


Vi skal køre en dejlig tur i en draisine på skinner, dvs. ved hjælp af egen kraft. Vi bliver sendt afsted i vogne med plads til fire fra kl. 12.00. Turen ender omkring klokken tre til fire, hvorefter vi kører ned til campingpladsen og sætter telte op. Find et link her: http://www.dinant-tourisme.com/dinant/produits/listing/i141/Railbikes.html


Mødetid- og sted er: Kl. 11.45, 116 Rue de la Molignée, 5537 Warnant


Prisen for draisinen er 6 euro per person, som hver især betaler direkte.


Kl. 19.00 er pattegrisen færdig, og der er åbnet for os i restauranten, som ligger helt ned til Lessen. Menuen står som sagt på helstegt pattegris med syv slags tilbehør. Vi har lejet den overdækkede restaurant samt service og opvasken slipper vi for. Drikkevarer er ikke inklusiv.


Adressen på campingpladsen er: VILLATOILE, Ferme de Pont-à-Lesse, 5500 ANSEREMME


Morgenmaden er der også sørget for: Spejderledere henter brød ved bageren, og vi har købt ost, marmalade, juice med mere.


Vi håber derfor, at I alle stadig er friske på en god weekendtur til Dinant og Lesse, og at udsigten til godt humør og samvær gør, at vi ses kl. 11.45 i morgen lørdag.




Med venlig hilsen fra
Spejderlederne

Kajak- og weekendtur for spejdere og deres familie den 11-12. juni 2016 - HUSK TILMELDING

KAJAK --- LÆS OMHYGGELIGT --- HUSK TILMELDING --- De Danske Spejdere i Bruxelles arrangerer hvert andet år kajak- og weekendtur for spejderne, forældre og søskende m.v. I år finder turen sted i weekenden den 11-12. juni 2016 på samme sted som de forrige gange. Det er en fantastisk oplevelse for små og store. Det er et roligt vandløb, som ikke volder vanskeligheder. Kajakturen finder sted lørdag den 11. juni og deltagerne skal være fremme ved kajakudlejningen senest kl. 10:00. Vi overnatter i telt på den sædvanlige campingplads i nærheden. Om aftenen er der fælles spisning, lejrbål og spejderne arrangerer underholdning.  Spejderne booker kajakker og campingplads. I skal selv medbringe telt og andet campingudstyr (f.eks. stole og campingbord). I kan læse mere om kajakturen på hjemmesiden http://www.dinant-evasion.be/ (f.eks. aldersgrænse for mindre børn) og om campingpladsen på hjemmesiden http://www.villatoile.be/en/camping/. Arrangementet slutter efter fælles morgenmad og oprydning søndag formiddag. Vi har tidligere haft en ikke-bindende (men seriøs) forhåndstilmelding. NU ER DET TID TIL BINDENDE TILMELDING. Vi bruger den samme doodle: http://doodle.com/poll/x7v8a542vmdygbzb . Alle skal tilmeldes på doodlen. Har du tidligere tilmeldt dig doodlen skal du se efter om dine oplysningerne er OK. Dette er især vigtigt hvis du alligevel ikke kan deltage. Den forventede pris bliver omkring: Kajak: € 25 pr person; Camping: €10 pr telt og €7 pr. overnattende person; Helstegt pattegris lørdag aften €20 for voksen og €10 for børn under 12 år; Lejrbål, skraldeposer, diverse ca. € 2 pr. deltager. I skal selv medbringe drikkevarer. Oplysninger om morgenmad søndag morgen kommer senere. Eventuelle spørgsmål kan sendes til: claus@kondrup.eu

Sommerlejr 2016 - praktiske oplysninger og betaling

Kære alle,
 
Sommerlejren 2016 for De Danske Spejdere i Belgien nærmer sig, og resten af beløbet for deltagelse skal indbetales senest 1. juni.
 
Vi har lavet denne skrivelse med en række praktiske oplysninger i forbindelse med turen; den indeholder også kontonummer for indbetalingen.
 
De bedste spejderhilsner
 
Lederne

Familievandretur

Kære spejdere og forældre


På lørdag den 28. maj er der familievandretur.


Minierne kan vælge mellem 5 og 10 km. Vi mødes ved Folon museet/caféen i nærheden af Chateau de la Hulpe klokken 10. Vi starter og slutter samme sted.


Juniorspejderne kan vælge mellem 5, 10 og 20 km med start og slut samme sted som ovenfor. Starten er også klokken 10.


Trops og Klan spejderne får udfordringen med at tilbagelægge 30 km. De spejdere som kan fremvise et 30 km mærke, har mulighed for at tage enten 35 eller 40 km mærket.

Mødetid og sted er samme som starten sidste år; Kl 8 ved Lord Newcastle Stables, Terblokstraat 195, Terblokstraat 195, 3090 Overijse.

Kl. 10, efter de første 10km, mødes vi så med de øvrige spejdere på La Hulpe, og går 10-15 km sammen med dem.

 

Afslutningen på 30 km turen er ved P-pladsen bagved Boitsfort Hippodromen (Google Maps 50.793874, 4.400974) kl. 16.

De der ønsker at gå 40 km, kan gå derfra med ind til Grand Place.


Meld jer venligst til på denne doodle: http://doodle.com/poll/w6nx4ft5mmyy3pc9

senest fredag klokken 12.


Medbring gode sko, påklædning efter vejret, madpakke og mellemmåltider, drikkevarer og godt humør.


Spejderlederne forsøger at sikre, at alle spejdere får sit mærke efter gennemført tur.  Ellers får de det snarest muligt.


Vel mødt til en dejlig vandretur for spejdere og deres forældre!


På snarlig gensyn!

Spejderlederne

 

Huskeliste til cykeltur denne weekend

Kære deltagere på weekendens cykeltur,

Denne besked for at minde jer om cykelturen og de ting, I skal huske at have med:

Til overnatning er det vigtigt, at du husker lagen, sovepose og hovedpudebetræk. Til frokosten lørdan skal du huske en god, stor madpakke.
Vi anbefaler ligeledes at lægge regntøj og et par fingervanten i tasken. Derudover skal du selvfølgelig medbringe toilettaske og skiftetøj - se eventuelt den oprindelige invitation på hjemmesiden.

Vi glæder os til at se jer,

Spejderlederne

Cykeltur for minispejdere på lørdag

Kære Minispejdere og forældre,

 

På lørdag den 30. april mødes minierne til en hyggelig cykeltur i Bois de la Cambre fra 11:00-15:00. Mødestedet er ved Théatre de Poche de Bruxelles i den nordligste ende af Bois de la Cambre kl 11:00.

 

I bedes tilmelde jer og markere hvor langt I kan cykle senest torsdag på denne doodle: http://doodle.com/poll/ti8h92nk84d6zf34

 

Vi planlægger ruten i løbet af ugen. Såfremt afslutningsstedet bliver et andet end mødestedet får I besked senest fredag.

 

Husk cykel, hjelm, madpakke, drikkedunk og regntøj.

 

Med venlig hilsen

 

Minilederne

Spejdermøde lørdag den 16. april 11-15

Kære alle

Solen skinner, foråret er på vej og på lørdag er der igen spejdermøde fra 11-15, denne gang på SSB (Scandinavian School of Brussels, Square d'Argenteuil 5, 1410 Waterloo).


Alle spejdere skal huske madpakke og drikkedunk, påklædning og fodtøj efter vejret, uniform, tørklæde, knobreb, kompas, sangbog og dolk. Juniorerne skal også medbringe forstørrelsesglas.


Traditionen tro starter vi med fælles velkomst på plænen.


Minierne skal bl.a. fortsætte med klar-dig-selv mærket, herunder førstehjælp.


Juniorspejderne skal brænde noget energi af med tovtrækning. Derefter opdeling i grupper og vandretur langs skoleområdets periferi – ruten indtegnes på kort over området. Vi kommer frem til den sædvanlige bålplads hvor juniorspejderne vil finde brænde til bål, tænde bål, og lave popcorn over åben ild.


Storspejderne skal fortsætte med besnøringer, og bl.a. lave stylter. Storspejderne samles efter opstart som vanligt ved hytten i skoven.

 

Tilmeld dig hurtigst muligt og senest fredag klokken 15 på denne doodle:

http://doodle.com/poll/8vtfk2gait8sxt7h

 

På snarligt gensyn!

Spejderlederne

Reminder: Tilmelding cykeltur 30/4 og 1/5

Kære Juniorer, Trops- og klanspejdere og forældre,

Måske har du glemt at tilmelde dig til cykelturen den 30/4 og 1/5? Bare rolig, du kan nå det endnu, men sidste frist søndag 10/4.

Tilmelding på doodle her :  http://doodle.com/poll/tqxrgwnwczzwevrz

Detaljer om turen på vores hjemmeside.

Hilsen Spejderlederne



Cykelweekend for junior- og storspejdere 30/4 – 1/5

Cykelweekend for junior- og storspejdere 30/4 – 1/5

 

Kære junior- og storspejdere,

 

I weekenden den 30/4 – 1/5 tager vi på cykeltur i Østflanderen. Vi skal køre ca. 50 km i skøn (flad) natur.

 

Start og slut

Vi mødes kl. 12.00 lørdag den 30. april ved vandrehjemmet "De Valk" i Laarne, hvor vi også skal sove. Du skal hentes det samme sted om søndagen kl. 12.00.

Adressen på vandrehjemmet er:

 

De Valk

Mellestraat 18A

Laarne 9270

 

Din cykel

Inden turen skal du huske at få din cykel efterset, sådan at den er klar til weekenden. Da du er i voksealderen, skal sædet og styret måske justeres, sådan at du ikke får ondt i ryggen. Der skal også være tilstrækkelig luft i hjulene, og måske skal kæden have lidt olie. Lys er ikke nødvendigt. Til gengæld er det obligatorisk med en cykelhjelm, og det er godt med en cykellås.

 

Madpakke og lommepenge

Vi spiser frokost efter de første 10 km om lørdagen, hvorfor du skal huske en god stor madpakke og drikke. Den skal du pakke i en lille tur-rygsæk. Det er også godt med med lidt sødt til turen, hvis du løber tør for energi. Tag gerne maksimalt 5 euro med i lommepenge, så du kan købe en sodavand eller is undervejs.

 

Påklædning og din rygsæk

Du skal være klædt på til vejret, så check vejrudsigten, inden du pakker. Bliver der regn, så husk regntøj, en ekstra trøje, strømper og et par ekstra bukser. Skinner solen, skal du måske bruge lidt solcreme.

 

Tilmelding

 

Tilmelding foregår på denne doodle : http://doodle.com/poll/tqxrgwnwczzwevrz

 

senest onsdag den 6. april kl. 17. Da vi skal betale til vandrerhjemmet er tilmeldingen bindende. Det koster 40 euro at deltage, inklusiv overnatning, aftensmad samt morgenmad.

 

Du skal medbringe lagen, sovepose og hovedpudebetræk. Husk også toiletsager og et håndklæde. Vi lader bagagen stå på vandrehjemmet, så du skal ikke cykle med andet end din lille tur-rygsæk med mad og drikke og evt. regntøj og en ekstra trøje.

 

 

Vi håber at se mange af jer !

Spejderlederne

Glemte ting fra weekenturen

Kære alle

Astrid mangler et par nye sorte ski handsker, et par hjemmesko, der ligner mus og et blåt knob reb. Kontakt venligst Astrids mor Marlene, hvis du har fundet noget af førnævnte på lindholm0811@gmail.com
Signe har fået en rund bradepande med hjem. Den er aubergine farvet. Mangler du den kan Signe kontaktes på signexenia@hotmail.com

Enkelte andre glemte ting står i kirkens kælder. Dem tager vi med til næste møde.

Med venlig hilsen
Spejderlederne

Bag en kage til på mandag den 14. marts

Kære forældre,

I forbindelse med Science Symposium på Europaskolen i Uccle har spejderne fået mulighed for at sælge kager. Overskuddet går til spejderne.

Hjælp spejderne. Bag en kage til på mandag den 14. marts som dit barn kan tage med i skole. Kagen skal afleveres i Van Haut bygningen i frikvarteret 10:35. Spejderne Sophia, Elizabeth, Johanne og Raphael fra S3 vil tage imod kagerne og stå for kagesalget.

Mange tak for jeres indsats.

Med Spejderhilsen
De Danske Spejdere i Bruxelles

Indkaldelse til generalforsamling

Kære spejderforældre, spejderledere, kasserer og medlemmer af bestyrelsen samt spejdervenner,

 

Det er mig en glæde at indbyde dig til årets generalforsamling for De Danske Spejdere i Bruxelles. 

Generalforsamlingen finder sted søndag den 13. marts kl. 10.30 på Domein Roosendael, Rozendaal, B-2860 Sint-Katelijne-Waver.

 

Den foreløbige dagsorden kan findes ved at følge nedenstående link: https://drive.google.com/file/d/0B9igu8vn0KR8Rnlya0pCYloxY2s/view?usp=sharing

 

Eventuelle forslag til dagsordenen skal være undertegnede i hænde senest torsdag d. 10. marts 2016.

 

Kom til generalforsamlingen og bak op om spejderarbejdet!

 

Har du tid og lyst til at investere tid og kræfter i den danske spejderbevægelse i Bruxelles og i dine børn, så søger vi efter nye kræfter.

 

De bedste spejder-hilsner

Hanne Pindstrup


Pakkeliste til spejderweekend 12.-13. marts

Kære spejdere og spejderforældre,

den illustrerede pakkeliste (særligt til minispejderne) var desværre ikke kommet med i invitationen til næste spejderweekend.

I kan finde den her : Pakkeliste

Vi glæder os til at se jer på lørdag!

Hilsen spejderlederne

Invitation til Spejderweekend og generalforsamling 12.-13. marts

Indbydelse til weekendtur og generalforsamling

Kære spejdere og spejderforældre,

Vi skal på weekendtur den 12.-13. marts på Rosendael; lørdag kl. 12.00 til søndag kl. 12.00.

Der vil blive serveret frokost lørdag ved ankomsten – I skal derfor ikke have madpakker med.

Den årlige Generalforsamling i DDS-Belgien afholdes i Rosendael søndag kl 10:30. Vi opfordrer alle forældre til at deltage i en god diskusion om visioner og programmet for resten af året.

Adressen er:

Domein Roosendael, Rozendaal, B-2860 Sint-Katelijne-Waver. Se mere her: http://www.rosendael.be.

Weekenden kommer til at byde på masser af udendørs spejderaktiviteter (i al slags vejr), men vi sover indendørs.

Minierne skal arbejde med klar-dig-selv-mærket samt lære at tænde bål. En del af klar-dig-selv-mærket går ud på at lære selv at pakke sin taske (det er selvfølgelig en god ide, at forældrene går taskens indhold igennem med minispejderen). Derfor har vi lavet en illustreret pakkeliste som I forældre opfordres til at printe til minierne. Pakkelisten er vedhæftet.

Juniorerne skal være ude i det dejlige område omkring lejren. Der vil komme til at indgå bål, knob, lege, overraskelser og musik.

Storspejderne skal fortsat arbejde med lejr som tema, primært arbejde med besnøringer. Derudover vil storspejderne organisere underholdning til om aftenen.


Prisen er 50 EUR, som betales ved ankomst lørdag kl. 12.00.

Vi har brug for forældre, der bager kager og nogle, som medbringer frugt.

Tilmelding via denne doodle senest lørdag den 5. marts:

http://doodle.com/poll/hrw592c4bpx8ycxp

Pakkeliste: (den vedhæftede pakkeliste indeholder samme punkter men illustreret for minispejdernes)

Skiftetøj

Nattøj

Indendørs sko

Udendørs sko, der er gode at gå i (= IKKE ballerina!)

Varm trøje/jakke

Regntøj/gummistøvler hvis det ser ud til at blive vådt

Toilettaske (tandbørste og tandpasta især)

Håndklæde

Sovepose

Sovedyr - hvis der er nogen, der har brug for det

Lagen

Pudebetræk

- de sidste to ting er vigtige at huske, af hensyn til centrets puder og madrasser.

Desuden naturligvis uniform, tørklæde, sangbog, dolk, kompas, knobreb, lommelygte, drikkedunk og en lille rygsæk .



Venlig hilsen,


Spejderlederne

Husk tilmeldingsfrist næste lørdag for sommerlejren 2016

Kære alle,

Husk nu at melde jer til sommerlejren senest på lørdag den 27. februar.

Du finder informationer på vores hjemmeside her: http://de-danske-spejdere-i-bruxelles.blogspot.be

Med venlig hilsen
Spejderlederne

Tilmelding til spejdersommerlejren 2016



SPEJDERSOMMERLEJR 2016

 

 
Kære 3. års minispejdere, juniorspejdere, storspejdere og spejderledere,


Nu er tiden kommet til at tilmelde sig årets bedste spejdersommerlejr. I år tager vi til den internationale spejderlejr i Kandersteg, Schweiz. Du finder mere om lejren her: http://www.kisc.ch/
Du skal melde dig til inden 27. februar på denne link:
http://www.doodle.com/poll/vh5udih6pqvsueat

Vi skal kende spejdernes fødselsdato: Skriv det ind i kommentar feltet.

Lejrens program er fastlagt: Det bliver helt sikkert strålende solskin og hygge, gallamiddag og lejrbål, svævebane, hejk og overnatning på alpe-tinderne, lejrliv og pionerarbejde, samt svømmebad og kolde brusebade.
Vi får også brug for nogle tanter (forældre), som vil med på lejren. Først til mølle.
Find glade minder her fra 2012, hvor vi også var i Kandersteg.

Med spejderhilsen
Spejderlederne
 
 

Spejdermøde på lørdag den 30. januar 11-15

På lørdag mødes spejderne igen fra 11-15. Vi mødes i den danske kirke. Vi beder forældrene om at komme med pandekager til den fælles afslutning, som forældre er meget velkomne til at deltage i. Man kan melde sig som pandekagebager på doodlen.

 

Minierne skal være både uden for og inden for i/ved kirken. Der er forskellige aktiviteter på programmet, herunder en gåtur i trafikken som led i det klar-sig-selv mærke, som udover trafikregler også omhandler basal førstehjælp, mål og retning, pakke en weekend taske m.v. De enkelte elementer er på programmet henover foråret og målet er at opnå færdighederne og få mærket i hus inden sommerferien og den nye sæson. Medbring gerne gul vest til at have på i trafikken, og tænk gerne på at anskaffe et kompas, så det er klart til weekendturen i marts.

Derudover medbringes uniform, sangbog, kniv og knobreb. Og selvfølgelig en madpakke og noget at drikke.

De børn, der endnu ikke har fået knivmærket, får mulighed for at aflægge prøve mhp. at få det lørdag.

Vi skal også forberede fastelavnsfest i kirken, der afholdes søndag (se mere på kirkens hjemmeside www.dankirke.be), hvor minierne også har et hjemmelavet produkt til salg.

 

Juniorerne skal på egen hånd rundt I Bruxelles på byløb med kollektiv transport og gå-ben. Dog skygges de af en voksen. Der vil være udfordringer og opgaver ude i byen, men vi starter og slutter i kirken.

De skal huske deres buskort, hvis de har et, eller 5 euro til metro biletter (betales når vi mødes). Husk også madpakke og drikke pakket i en lille tur rygsæk. Medbring også gerne noget at skrive med og noget at skrive på.
Vi skal også betale entre til Autoworld, som er 6 euro.

Ialt 11 euro, hvis spejderen ikke har buskort. Ellers 6 euro. Lidt lommepenge er nok også ønsket af spejderne. Tøj tilpasset udendørs. Ingen dolk.

 

Storspejderne skal fundraise til sommerlejren. De skal sælge kager i området omkring kirken. Vi skal også snakke om aktiviteterne på sommerlejren og lave et program dertil.

Huskeliste: madpakke og kager, som kan sælges. Man må også gerne tage sin iPad med, hvis man har en sådan, så vi kan gå på nettet.

 

Tilmelding venligst hurtigst muligt via denne doodle: http://doodle.com/poll/fdhgws5fqdy62grk
 

Tjikker-likker, tjikker-likker,

Spejderlederne

24 heures vélo - tilmelding

Den 19-20 marts arrangerer spejderne i Belgien for 30. gang den traditionelle "24 heures velo" i Bois de la Cambre (www.24heuresvelo.be/), med deltagelse af omkring 13.000 spejdere. DDS-Belgien er med for første gang.

 

Vi har brug for at vide, hvor mange der kan komme forbi og heppe, cykle et par runder eller hjælpe vore cyklister med forplejning. Der er ikke behov for at være der alle 24 timer, vi laver en plan ud fra tilmeldingerne. Indiker venligst i doodlen om du kan være med (http://doodle.com/poll/fqh332xgy9gvbwtg)

 

Løbet er primært for seniorer, storspejdere og de større juniorspejdere samt ledere, forældre og søskende.

 

Med venlig hilsen

 

Spejderlederne

 

Kajak- og weekendtur for spejdere og deres familie den 11-12. juni 2016

De Danske Spejdere i Bruxelles arrangerer hvert andet år kajak- og weekendtur for spejderne, forældre og søskende m.v. I år finder turen sted i weekenden den 11-12. juni 2016 på samme sted som de forrige gange.  Det er et roligt vandløb, som ikke volder vanskeligheder. Kajakturen finder sted lørdag den 11. juni og deltagerne skal være fremme ved kajakudlejningen senest kl. 10:00. Vi overnatter i telt på den sædvanlige campingplads i nærheden. Om aftenen er der fælles spisning, lejrbål og spejderne arrangerer underholdning.  Spejderne booker kajakker og campingplads. I skal selv medbringe telt og andet campingudstyr (f.eks. stole og campingbord). I kan læse mere om kajakturen på hjemmesiden http://www.dinant-evasion.be/ (f.eks. aldersgrænse for mindre børn) og om campingpladsen på hjemmesiden http://www.villatoile.be/en/camping/. Arrangementet slutter efter fælles morgenmad og oprydning søndag formiddag, Denne doodle er en ikke-bindende (men seriøs) forhåndstilmelding, som vi bruger til den indledende planlægning af arrangementet. En ny doodle med bindende tilmelding følger på et senere tidspunkt. Brug følgende doodle til forhåndstilmelding: http://doodle.com/poll/x7v8a542vmdygbzb

Spejdermøde på lørdag den 16. januar kl. 11.00 på parkeringspladsen ved Hippodromen

Kære spejdere og spejderforældre,

Så er tiden kommet til årets første spejdermøde. Det finder sted på lørdag den 16. januar kl. 11.00 - 15.00, og vi mødes på parkeringspladsen ved Hippodromen, hjørnet af Drève du Compte / Drève des Tumuli. Det er ikke langt fra tram-stoppestedet Hippodrome de Boitsfort.

Du finder også parkeringspladsen ved at søge med disse koordinater i Google map: 50.793874, 4.400974

Temaet for storspejderne er lejrens liv, herunder færdiggøre de mærker vi startede på i efteråret: øksemærke, knobsmærke samt starte på pionermærke. Alle disse færdigheder er gode at have på plads inden sommerlejren. Vi skal også tale om lejrens indretning, hvilke ting man skal bygge, telte med mere. Vi skal også forberede det kommende cykelløb i Bois de la Cambre i marts.

Mini- og juniorspejderne skal på et rigtigt orienteringsløb med indlagte overraskelser undervejs… Minispejderne bliver fulgt rundt af spejderlederne.

Husk: Madpakke, drikke, kniv og knobsbånd, papir og blyant. Husk også et drikkekrus, da vi vil lave noget varmt at drikke.

Det ville være dejligt, hvis forældre ville medbringe en kage: 1 kage til storspejderne, og henholdsvis 2 kager til juniorspejderne og 2 kager til minispejderne.

Du melder dig til på denne Doodle: http://doodle.com/poll/vh5udih6pqvsueat

Husk at skrive, hvis du tager en kage med!

Med venlig hilsen
Spejderlederne